Policy Brief
Nr
5

Dimensiunea și eficiența aparatului bugetar în România

Abstract
Care este dimensiunea optimă a aparatului bugetar? După cum argumentăm în acest raport, răspunsul nu admite o soluție unică, pur tehnocratică. Deciziile cu privire la aparatul public sunt inerent politice și trebuie luate având în vedere cerințele votanților români. La baza acestei probleme se află o tensiune între dorința cetățenilor de a plăti cât mai puțin, dar și de a beneficia de servicii publice universale și de calitate în același timp.
Când
Mar 3, 2025
Descarcă Raport

Sumar executiv

  • România se confruntă cu un deficit bugetar ridicat (8,65% din PIB) și presiuni economice semnificative, ceea ce face ca reducerea cheltuielilor publice să fie o temă centrală în politicile guvernamentale.
  • Cheltuielile cu personalul bugetar reprezintă 9,3% din PIB, aliniindu-se la media europeană, însă raportate la bugetul de stat, ele sunt mai ridicate din cauza unei colectări fiscale reduse.
  • Dimensiunea aparatului bugetar nu este excesivă comparativ cu alte state UE, însă eficiența sa este scăzută. România trebuie să își îmbunătățească performanța administrației publice, nu neapărat să o reducă.
  • Modelele internaționale sugerează mai multe direcții posibile: un stat minimalist (SUA), unul moderat (Marea Britanie) sau unul extins și eficient (țările nordice).
  • Digitalizarea și automatizarea pot crește eficiența administrației, dar reformele actuale sunt limitate la stocarea și transmiterea documentelor, fără o reducere reală a timpului de procesare.
  • Evaluarea impactului politicilor publice este slab implementată, iar alocările de resurse sunt adesea discreționare, fără o analiză cost-beneficiu clară.